A féltengely javítás és gyártás közötti döntés nagyban függ a meghibásodás mértékétől és az alkatrész állapotától. Mivel az autók egyik meghatározó eleméről van szó, ezért semmi esetre sem szabad félvállról vennünk a felmerülő problémákat. A kisebb kopások esetében a javítás gyors, hatékony és megbízható megoldás, de súlyosabb sérüléseknél csak az új féltengely gyártás garantálja a hosszú távú biztonságot és a stabil vezetési élményt. Most pedig nézzük meg, hogy melyek ezek az esetek pontosan!

Mikor elegendő a féltengely javítás?

A féltengely javítás akkor javasolt, ha az alkatrész alapvetően ép és szerkezetileg sértetlen, de kisebb hibák vagy kopások jelentkeztek rajta.

Ilyenek lehetnek:

Csapágyak és csuklók kopása

A féltengelyek csapágyai és csuklói folyamatosan nagy terhelés alatt vannak, ezért idővel sérülések jelentkezhetnek rajtuk. A kopott csapágyak és csuklók cseréje vagy felújítása helyreállítja a féltengely működését, megszünteti a kattogó, recsegő hangokat és visszaállítja a kormányzási stabilitást.

Felületi korrózió és kisebb sérülések

Ha az alkatrész felületén kisebb rozsda vagy sérülések jelennek meg, ezek általában javíthatóak anélkül, hogy a teljes tengelyt cserélni kellene.

Kisebb egyensúlyi problémák

Amikor a kiegyensúlyozás elmozdul, kisebb vibrációk jelentkezhetnek vezetés közben. Ilyen esetekben a féltengely javítás súlyozással visszaállítható, anélkül, hogy cserére lenne szükség.

Szimeringek és tömítések kopása

A szimeringek és tömítések idővel elhasználódnak, ami szivárgáshoz vezethet. Ezek az alkatrészek könnyen cserélhetőek, ami biztosítja továbbra is a megfelelő kenést és megóvja a féltengely belső részeit a kopástól.

Mikor van szükség új féltengely gyártásra?

Súlyosabb meghibásodások esetén a javítás már nem lehet opció és csak a féltengely gyártás válik alternatívává. Ezekben az esetekben az alkatrész szerkezetileg annyira károsodott, hogy a javítás már nem jelent minőségi megoldást vagy szóba sem jöhet, mint opció.

Az alábbi helyzetek ilyenek:

Szerkezeti törés vagy komoly deformáció

Súlyosan sérülésnél, például ütközés, baleset következtében eltörik vagy deformálódik az alkatrész, akkor a javítás már nem lehetséges. Egy törött féltengely nem állítható vissza az eredeti állapotába és a biztonságos üzemeltetés érdekében új alkatrészt kell gyártani.

Jelentős korrózió vagy teljes felületi elhasználódás

A korrózió és az elhasználódás idővel annyira károsíthatja a féltengelyt, hogy az anyagszerkezet meggyengül és nem képes tovább ellátni a feladatát.

Csuklók és csapágyak masszív sérülése

Bizonyos esetekben a csapágyak és csuklók annyira elhasználódnak, hogy csak a féltengely gyártás kerülhet szóba.

Speciális igények vagy egyedi méretek

Előfordulhat, hogy a piacon nem áll rendelkezésre a járműhöz szükséges alkatrésztípus, például régebbi vagy egyedi kocsik esetében jelenthet ez gondot. Ilyen helyzetekben a féltengely gyártás jelenthet megoldást, hogy az alkatrész pontosan illeszkedjen a hajtásláncba és biztosítsa az autó megbízható haladását.

Amennyiben felmerülne a féltengely gyártás iránti igény, akkor forduljunk bizalommal a Grantech profi szakembereihez, akik jól felszerelt műhelyükben ezzel a problémával is megbirkóznak!